De flesta polermedel är uppbyggda av på samma sätt, men kvaliteten på ingredienserna och sammansättningen av dessa ger polermedlets dess slutliga egenskaper. Alla polermedel består av vatten, lösningsmedel, olja, slipmedel, tensider samt lukt- och färgämnen. Mängd och typ av lösningsmedel och olja styr hur snabbt produkten torkar vid användning och storleken på kornen i slipmedlet avgör hur mycket produkten “slipar” på lacken. Ofta används aluminiumoxid i kombination med kiseloxid för att få de önskade egenskaperna.
Det som styr hur stor avverkning polermedlet ger är framförallt slipkornens storlek, men även valet av polerrondell är viktigt för att uppnå optimalt resultat. Även valet av polermaskin påverkar då en roterande maskin har större verkningsgrad än en oscillerande men risken för sliprepor och hologram ökar.
Grovrubbing – Heavy Cut är ett polermedel med hög avverkning, dvs det går att polera bort djupa repor. Detta är det kanske viktigaste polermedlet då man vill att poleringen ska ta så kort tid som möjligt men utan att efterarbetet ska blir för stort. Eventuellt måste ytan efterpoleras med ett finare polermedel för att ta bort hologram -speciellt på mörkare färger. En hårdare polerrondell bör användas för bästa resultat.
Medium rubbing – Medium Cut kan användas om bilen inte har djupare repor. Då medlet inte slipar lika hårt behöver man sällan efterpolera ytan med finare polermedel utan resultat blir oftast fritt från synliga sliprepor och kan ytbehandlas direkt. Mediummjuk polerrondell bör användas.
Fint polermedel – Fine Cut tar bort fina report, sliprepor och hologram. Det är en produkt som ger lacken en hög finish och kan användas direkt på lacker med fina repor eller som slutpolering efter grövre polermedel. Här kan man använda en mjuk polerrondell för bäst ytfinish.